Rock your business

299,95 kr.

OBS kan købes i forsalg nu – udgives den 9.10.2025
Bogens mission er at tilbyde ledere og forretningsfolk nye og mere tidssvarende metaforer i vores ledelsessprog. Nye metaforer hentet fra ”Musikkens verden”, primært fra det at være et rock-, pop- eller hiphop-orkester.

De skal være et stærkt alternativ til brugen af krig og sport som de altoverskyggende metaforer for det at drive forretning og lede en organisation – Ikke mindst er bogen et opgør med den forældede vinderkultur og den snæversynede tankegang, der følger med.

OBS kan købes i forsalg nu – udgives den 9.10.2025

En god leder er ikke en general – men en karismatisk forsanger i et godt band.

En stærk virksomhed er ikke en hær – den er et band det spiller samme melodi.

Succes er ikke at skade konkurrenterne – men at være populær hos kunderne.

Man kan ikke “vinde” i ledelse og forretningslivet. Det er et evighedsspil, en konstant udviklende hitliste, hvor man kan ligge nr. 1, være i top-10, være en del af toppen af poppen, eller blandt de mest populære i sin branche …

Så længe vi udvikler os selv og vores forretning – og konstant forfiner vores performance, som var vi et rock- eller popband – kan vi ligge i toppen. Men vi kan aldrig vinde. Derfor skal vi udfordre den vinderretorik, der fastholder os i et gammeldags fokus og en konstant fornemmelse af aldrig at nå i mål..

Vi deltager ikke i et “spil.” Erhvervslivet har ingen faste regler, ingen aftalt spilletid, ingen officiel vinder, og alle point og kunderelationer nulstilles ikke inden næste sæson.

I dag skal vi tænke mere på at være populære hos kunderne, end på hvad konkurrenterne laver. Ellers ender vi som et kopiband. Vi skal spille den samme melodi i virksomheden – for det lyder dumt, hvis alle spiller forskellige numre samtidig. Ligesom det ikke fungerer, hvis vi følger

forskellige visioner, strategier og bevæger os i modsatrettede retninger.

Ligesom musikere skal vi øve vores koreografi – selvom det ikke er hovedproduktet. Det er nemlig det, vores fans/kunder ser. I en virksomhed er koreografien den måde, vi udlever vores værdier og følger vores strategier på – det, kunderne ser og oplever. Derfor skal den øves og gøres konkret.

Mens de såkaldte “vindere” bruger mental energi på at stå på deres fiktive sejrsskamler og nyde øjeblikssuccesen, bliver de overhalet og disrupted af dem, der nytænker, laver nye regler og konstant udvikler sig – i øvelokalet og i forretningen.

I musikken er der ingen fastlåste regler – “normalen” bliver hele tiden udfordret. Sådan er tempoet og virkeligheden også blevet i stort set alle andre brancher. Derfor er musik en langt bedre metafor end de gamle, firkantede metaforer fra krig og sport.

Skrevet af:
Varenummer:
9788797567609
Kategorier:

Mere fra Flemming Dybbøl

Ingen resultater